De kliks, feeds en likes van sociale media

In de weken in aanloop naar de lancering van mijn website is mijn kennis van sociale media exponentieel gestegen. Ik had al maanden niet meer ingelogd op mijn Facebook account en wist eigenlijk niet eens goed hoe ik iemand via een website moest volgen. Gelukkig kan je alles vinden op internet en weet ik ondertussen redelijk veel van feeds, kliks, likes, delen, volgers, views en alles wat daaromheen hangt. Ik voelde me zelfs een volwaardig gesprekspartner toen ik met de marketing afdeling aan tafel zat en het over onze volgers had.

Deze week was ik met mijn zus en moeder aan het eten en vertelde ik dat ik voor mijn tweede blog op de mama site meer dan 900 keer was doorgeklikt, na de lancering van mijn website onder vrienden en bekenden had ik al 48 volgers, 23 Facebook-likes en een kleine 100 WhatsApp berichten. Mijn zus vertelde dat ze de dag daarvoor op ’s werelds grootste zakelijk netwerk een bericht had geplaatst wat meer dan 3000 views had opgeleverd.

Zo zaten wij trots onze cijfers te delen en vonden het mooi dat je zoveel bereik kan hebben via sociale media. Terwijl wij hierover ideeën en ervaringen aan het uitwisselen waren, voegde mijn moeder (die ook mijn redactrice en sociale media proefkonijn is) zich bij het gesprek en zei: ‘Ik heb 48 en 32 views’. Mijn zus en ik keken haar vragend aan: ‘Hoe bedoel je?’ vroeg mijn zus. ‘Nou, 48 views voor de slee en 32 voor de ski’s,’ vervolgde ze. ‘Sorry hoor mam,’ zei ik, ‘ik weet echt niet waar je het over hebt.’ Waarop zij verduidelijkte: ‘Op Marktplaats.’

Foto van Pixabay

Volg en like mij:
error
fb-share-icon