Media persoonlijkheid

Ik zoek op internet naar een bijpassend plaatje voor mijn laatste column en zie een afbeelding met de tekst: ‘Stop making stupid people famous.’

Ik moet denken aan een programma dat ik jaren geleden heb gezien over bekende mensen. Daar werd Paris Hilton geïntroduceerd als: ‘Paris is famous for being famous.’

Foto van Brandi Ibrao

Aangezien ik al jaren niks noemenswaardig over Paris heb gehoord, ben ik toch benieuwd naar wat er van haar geworden is. En met name óf er iets van haar geworden is. Al googelend naar haar prestaties leer ik dat ze toch een behoorlijk lijstje bij elkaar heeft weten te schrapen: actrice, schrijfster, zangeres, model én media persoonlijkheid. Ik vraag mij af wat een media persoonlijkheid eigenlijk is en ben een beetje bang dat het is wat ik denk dat het is. En ja hoor. Google antwoordt: ‘Een mediapersoonlijkheid is iemand die zijn bekendheid aan regelmatige media-optredens dankt.’

Ik kan me helemaal voorstellen hoe dat op verjaardagspartijtjes ging en een verre oom aan Paris zou vragen wat ze later wilde worden. Ze zou dan op interessante toon geantwoord hebben dat ze een media persoonlijkheid wilde worden. Hierop zou haar vakantievriendinnetje – die toevallig op vakantie was in het hotel waar Paris woonde – weer vragen wat dat dan is. Paris zou dan verbaasd hebben uitgelegd dat dat iemand is die beroemd is om het beroemd zijn.

Zou dat vriendinnetje dan ook stoppen met school, omdat je daar immers geen opleiding voor nodig hebt? Of zou ze een vooruitziende blik hebben gehad en weten dat een media persoonlijkheid nooit een vitaal beroep zou worden en daarom direct van haar vakantiebestemming terug naar huis is gevlogen om zich zo snel mogelijk in de boeken te werpen?

Toch vallen er zelfs als media persoonlijkheid de nodige prijzen te winnen, al is het voor Paris lang geleden: in 2007 werd ze door Guinness World Records benoemd tot de meest overschatte beroemdheid van het jaar.

En da’s dan toch weer knap in een wereld zonder Insta, Twitter en Tik Tok.

Volg en like mij:
error
fb-share-icon